Skoč na obsah Skoč na menu
nová stránka

Žarnovica videla pretek ako remeň !

PDF  poslať odkaz na túto stránku emailom  vytlačiť 

Žarnovica videla pretek ako remeň !

Prvé plochodrážne preteky v tejto sezóne mohli vidieť fanúšikovia tohto športu, ktorí si v nedeľu 10. apríla našli cestu na žarnovický štadión. Títo sa zároveň stali svedkami comebacku žarnovického plochodrážneho tímu na ligovú scénu a takisto boli svedkami prvých pretekov organizovaných Speedway Clubom Žarnovica, ktorý ich organizoval v spolupráci s mestom Žarnovica.

 

Preteky ako remeň, tak by sa dalo nazvať stretnutie výberov Českej republiky a Slovenska, ktoré sa stretli v boji o ligové body na žarnovickom štadióne. Preteky boli zároveň významným medzníkom vo viacerých pohľadoch. V prvom rade diváci videli domáci ligový tím na svojej dráhe po vyše dvadsiatich rokoch. Takisto boli svedkami prvých pretekov novovzniknutého Speedway Clubu Žarnovica, ktorý tak dokázal po takmer šesťdesiatych rokoch, že preteky na žarnovickej plochej dráhe vie zorganizovať aj usporiadateľ mimo tradičného klubu.

Po dlhých prípravách na toto podujatie a úvodnej prehre v prvom ligovom stretnutí slovenského tímu na pôde Chorvátska spred týždňa, mohli prítomní diváci zhliadnuť súperenie dvoch "odvekých" rivalov Slovenska a Českej republiky, ktoré sa začalo hneď po oficiálnom nástupe po 14.00 hodine. Počasie po dlhšom čase konečne usporiadateľom prialo, aj napriek tomu, že im vrásky na čele robil silnejší nárazový vietor, ktorý v ďalšom priebehu pretekov negatívne vplýval najmä na štartovacie zariadenie.

Úvod sa niesol v kombinácii spomínania a súčasnosti. Na štart totiž priviezli jazdcov a činovníkov veteránske stroje, či už motocykle alebo autá, veterán klubov zo Žarnovice a Banskej Bystrice. V niekoľkých prípadoch dokonca viezli aktérov podujatia aj bývalí jazdci, ako napríklad trénera Jána Daniela doviezol na nástup bývalý žarnovický pretekár z prelomu šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov, Ivan Danihel, brat ďalšieho výborného pretekára Jána Danihel, ktorý bol taktiež na pretekoch. Predsedu Speedway Clubu zase doviezol najlepší žarnovický pretekár v šesťdesiatych rokoch Ivan Dedina. Nechýbal tu ani prvý žarovický tímový kapitán z roku 1967 Vojtech Mihálik, ktorý viezol zase technického komisára Ing. Jozefa Rolinca.

Po nástupe už nasledovali jazdy podľa oficiálneho programu. Na štart prvej sa mal postaviť aj Ján Halabrín. Ten si však najprv išiel vyskúšať štart na protiľahlú rovinku. Ťahajúca spojka v kombinácii so silnejším plynom však spôsobila, že tento žarnovický borec urobil u divákov populárnu a u jazdcov bolestivú sviečku. Halas ostal na zemi. Z dráhy ho musela odviezť nakoniec do depa sanitka. V priebehu pretekov bol potom poslaný na rentgenové vyšetrenie do Žiaru nad Hronom, ktoré našťastie nepotvrdilo žiadnu zlomeninu miest, na ktorých bolesť sa Halas sťažoval. Boľavý chrbát, lakeť a hlava nakoniec spôsobili, že sa tento pretekár už na dráhe nepredstavil.

Na štart teda spoločne s Čechmi išiel jediný domáci zástupca, Slovinec Matija Duh. Ten si nakoniec počínal viac ako dobre, keď sa do prvej zákruty dostal ako prvý a aj napriek neustálym atakom druhého Václava Milíka, dokázala uhájiť pre seba tri body a pre domácich remízu.

Štart druhej jazdy najlepšie vyšiel poslednému majstrovi Slovenska, českému Tomášovi Suchánekovi. Z výjazdu prvého kola sa však cez neho dostal jeho tímový kolega Michal Dudek. V druhom kole zdolal Sucháneka aj domáci Martin Málek. Suchánek nakoniec jazdu nedokončil pre poruchu svojho stroja, ktorý musel na kraj dráhy odstaviť na začiatku tretieho kola. Vďaka tomu získal bod aj domáci Vladimír Višváder a Žarnovica si tak postrážila remízu nielen v jazde, ale aj v pretekoch.

Aj tretia jazda priniesla remízu a tým len potvrdila kvalitatívnu vyrovnanosť oboch tímov. Štart mal síce najlepší Jan Holub z českého tímu, no v prvej zákrute sa cez neho nezadržateľne dostal na vedúcu pozíciu domáci Martin Gavenda. V prvej zákrute medzi sebou zvádzali mikrosúboj aj Zdeněk Vrba a domáci Tomáš Kis, pričom lepšie si počínal pražský junior, ktorý za sebou ustrážil domáceho pretekára.

Od štartu štvrtej jazdy sa takmer naraz odlepila trojica jazdcov. Hostia Pavol Pučko a Václav Milík totiž medzi seba zobrali domáceho Duha, no z výjazdu z prvej zákruty mu nedali miesto a Duh klesol na tretie miesto. Prvý zo zákruty vyšiel pretekár s dvojitým česko-slovenským občianstvom, no reprezentant českého tímu, Pavol Pučko, no už v druhej zákrute sa cez neho dostal jeho tímový kolega Milík. Domáci Duh nakoniec musel v druhom kole zastaviť pre poruchu motocykla. Po jediný žarnovický bod si tak do cieľa prišiel Fritz Wallner. Prehra 1:5 z pohľadu domácich znamenala, že sa vedenia v priebežnom poradí pretekov zmocnili so štvorbodovým náskokom hostia.

Piata jazda ponúkla opäť zaujímavú zápletku. Zo štartu vyšli rovnako Suchánek s domácim Gavendom. Z výjazdu bol o málinko rýchlejší Suchánek, ale do nájazdu druhej zákruty už vchádzal tesne pred ním z vonkajšej dráhy Gavenda. Ten si postupne vypracoval mierny náskok a s prehľadom za nadšenia divákov, vyhral.

O dva body stiahli domáci náskok hostí v šiestej jazde. Tá patrila medzi najdramatickejšie počas nedeľného plochodrážneho popoludnia. Zo štartu išli dopredu Duh s Milíkom, tesne nasledovaní dvojicou Holub a Wallner. Z výjazdu sa do čela dostal Duh, ktorý potom celé štyri kolá odolával atakom stále dobiedzajúceho Milíka. Pekný súboj videli diváci aj o tretie miesto. V ňom mal síce v nájazde do prvej zákruty navrch Holub, no z výjazdu sa cez neho dostal domáci Wallner, ktorý už po celé štyri kolá dokázal za sebou udržať tohto trojnásobného majstra ČR juniorov z minulého roku.

Remízu so sebou priniesla siedma jazda. Štart najlepšie zvládla trojica Málek, Pučko, Višváder, ktorí sa vohnali do prvej zákruty plece pri pleci. Tam však začal strácať najstarší účastník pretekov Višváder, no viedol domáci Málek. V nájazde do druhe zákruty sa však pred neho dostal Pučko, na ktorého sa do Žarnovice prišiel pozrieť početný kontigent fanúšikov zo Sliača, kde strávil svoje prvé roky života. V druhom kole z hry vypadol český Vidner pre poruchu motorky. Do cieľa nakoniec prvý došiel Pučko.

Jazda s poradovým číslom osem priniesla so sebou opäť vyrovnanie priebežného stavu pretekov. Predchádzalo tomu najprv vylúčenie českého Michala Dudeka, ktorý nedodržal dvojminútový limit ku štartu. Najlepšie vyštartoval domáci Duh. Za ním však zúril boj medzi domácim Wallnerom a českým Suchánekom o druhé miesto. Ten pre seba rozhodol český borec, ktorý mal rýchlejší výjazd z prvého kola. Potom postupne začal sťahovať náskok, ktorý si vytvoril Duh, aby sa vo štvrtom kole pokúsil o atak na neho, no nebolo mu to nič platné a Žarnovica si zaknihovala výhru v jazde v pomere 4:2 a remízu v priebežnom poradí 24:24. Stalo sa tak aj vďaka obetavému prístupu Wallnera, ktorý za veľkého fandenia divákov, takmer dve kolá dojazdil pre ostávajúci bod na rozsypanom motore.

Štart ako z učebnice ukázali v deviatej jazde domáci Málek s Višváderom, keď prví vošli do úvodnej zákruty. Z výjazdu sa však medzi nich dostal Holub. Aj napriek tomu, však Málek nerušene pokračoval za tromi bodmi, pričom neustále zvyšoval svoj náskok. Podobne si počínal aj tretí v poradí, Višváder, ktorý si bez problémov ustrážl Vrbu a vďaka tomu sa Žarnovica prvýkrát v pretekoch ujala vedenia v pomere 28:26.

Doslova ako raketa sa od štartu desiatej jazdy odlepil Milík. Za ním sa usadil Pučko a tretie miesto si pre seba rezervoval domáci Gavenda. Ten na štarte doplatil na chybu v štartovacom zariadení, ktorá sa v nasledujúcej jazde prejavila naplno. Aj napriek tomu už na konci prvého kola dokázal Gavenda atakovať Pučka, no v jeho snahe ho nakoniec zastavila porucha motorky v nasledujúcom kole a Žarnovica razom prehrávala o dva body.

Jedenásta jazda sa musela kvôli poruche na štartovacom zariadení opakovať trikrát. Silný vietor totiž narobil svoje. Povytiahnutá cievka na elektormagnete, ktorý púšťa pásku nahor si vyžiadal menšiu opravu, počas ktorej bola nariadená úprava dráhy. Po nej sa už mohlo pokračovať v pretekoch. Šatrt najlepšie vyšiel aj na tretí pokus Wallnerovi, ktorému robil v prvej zákrute spoločnosť Višváder. Ten nakoniec celé štyri kolá kryl chrbát svojmu rakúskemu tímovému kolegovi, keď dokázal odrážať neustále útoky Holuba. Vpredu jazdiaci Wallner si tak mohol vychutnávať jazdu pre divákov okulahodiacu, tak ako to vie len on. Žarnovica vďaka tomuto víťazstvu 5:1 priklonila misky váh na svoju stranu a ujala sa vedenia 34:32.

Proti mimoriadne nebezpečným Milíkovi a Suchánekovi sa v dvanástej jazde postavil Duh s Kisom. Matija Duh tu svojim súperom dokonale vypálil rybník, keď sa nedal medzi nich zavrieť, ale doslova sa im prešmykol pomedzi prsty a bezpečne došiel po víťazné tri body do cieľa, síce tesne pred svojimi prenasledovateľmi, ale predsa prvý. Tí najprv zvádzali súboj medzi sebou, keď mal najprv navrch Milík, ktorého v prvej zákrute za seba odsunul Suchánek. Jazdu nedokončil domáci Kis.

Tri body v trinástej jazde aj vďaka ďalšiemu raketovému štartu získal Milík. Za ním však zúril boj o ďalšie body. Do prvej zákruty išli plece pri pleci vedľa seba Gavenda, Málek a hosť Pučko. Prví dvaja však nenechali miesto poslednému menovanému, ktorý musel ubrať a z prvej zákruty vybiehal za ich chrbátmi. Z prvej zákruty vyišel druhý Gavenda, tesne nasledovaný Málekom, ktorý sa viac venoval Pučkovi. V druhej zákrute si však títo tímoví kolegovia miesta vymenili. Málek začal pomaly dobiehať prvého Milíka. Vo štvrtom kole si už chystal pozíciu na útok, no cejcha od zadného kola jeho nádejnej obete ho spomalila a Milík si vďaka tomu udržal vedenie.

Posledné dve jazdy, ktoré sú nasadzovacie, nakoľko sem jazdcov nasadzujú tréneri podľa ich výkonnosti, boli akýmsi vyvrcholením celých pretekov. Slovenský tím do nich vchádzal s náskokom dvoch bodov. Ten však stratil už v prvej z nich. Do prvej zákruty vchádzali spolu Sucháne, Wallner a Holub, tesne nasledovaní Gavendom. Z výjazdu sa cez Sucháneka už už dostával Wallner, no rýchlejšia stopa nakoniec udržala vpredu českého pretekára. Ten potom musel svojmu súperovi odolávať celé štyri kolá, nakoľko Wallner sa len tak ľahko neplánoval vzdať boja o prvé miesto. Aj napriek tomu však domáci prehrali jazdu v pomere 2:4 a Česi tak vyrovnali stav na 42:42.

Rozhodnúť o výsledku pretekov mala teda posledná jazda, do ktorej boli nasadení najlepší pretekári oboch tímov. Prvá zákruta priniesla súboj medzi Málekom, Milíkom a Duhom. Z výjazdu bol nakoniec najrýchlejší Málek, tesne pred Milíkom. Príliš široko išiel Duh, čo využil Pučko a odsunul ho na štvrté miesto. Za takéhoto stavu by to znamenalo remízu a dodatkovú jazdu. No šťastena sa v momente, keď prechádzali Málek a Milík rovinkou tretieho kola, obrátil tvárou k Čechom a chrbátom k Slovákom. Málek totiž vošiel do nebezpečnej koľaje a musel ubrať, čo naplno využil Milík a aj napriek snahe Máleka, získať opätovne stratené prvé miesto, jeho atakom odolal a zvíťazil, čím zabezpečil víťazstvo českých farieb v žarnovických pretekoch v pomere 44:46.

Na záver ešte prišli na dráhu aj ďalší domáci jazdci, ktorí sa čestným koliečkom poďakovali fanúšikom za povzbudzovanie.


Galéria obrázkov

Zľava: Milík, Duh, Pučko Zlava Duh,Milík Zľava: Dudek, Gavenda, Kis, Suchánek Milík Málek a štartmaršál Žanet tím ČR tím SK

© 2025 Slovenská motocyklová federácia | smf@smf.sk | podmienky používania | rss export
Práva na všetky použité materiály sú vyhradené. | tvorba web stránok