Veteráni ukázali, že to na dráhe vedia




Žarnovická nedeľa 3. júna ponúkla všetkých motoristickým fanúšikom popoludnie plné spomínania na časy minulé. Okrem súperenia jazdcov-veteránov na dráhe, mohlo asi 1 000 divákov vidieť aj vystavované motocykle a automobily patriace taktiež do kategórie veteránov.
Diváci, ktorí si našli v spomínanú nedeľu cestu na žarnovický štadión, sa stali svedkami oživenia tradície organizovania pretekov plochodrážnych veteránov, ktoré boli tentoraz doplnené aj výstavou motocyklových a automobilových veteránov, ktoré priviezli na štadión najmä zberatelia František Šteflovič starší, Miloš Tužinský a ďalší.
Štartovná listina pretekov, skladajúca sa zo šestnástich mien jazdcov z Rakúska, Talianska, Maďarska, Českej republiky a Slovenska, prešla menšou korektúrou niekoľko hodín pred pretekmi. Do Žarnovice nedorazil avizovaný majster Rakúska z rokov 2000 a 2001 Walter Nebel a tak jeho miesto so štartovným číslom 14 zaplnili hneď traja domáci borci. Išlo o jazdcov bez licencie, Tomáša Kisa, Petra Cvangu a Jozefa Rolinca. Všetci sa postupne prestriedali, avšak ich bodový zisk sa do konečného poradia nezapočítaval, nakoľko nespĺňali kritéria veteránov.
Už úvod pretekov ukázal kde treba hľadať favoritov na víťazstvo. Výborne si počínal najstarší účastník, Talian Francesco Barbetta, ktorý aj napriek svojim 66-rokom vyhral svoje úvodné jazdy. Vo veľkom štýle začal zase jeden z najmladších účastníkov, 44-ročný český bývalý pretekár a v súčasnosti manažér jedného z českých extraligových tímov, František Liebezeit. Ten vyhrával jednu jazdu za druhou, aby prvú a nakoniec aj poslednú porážku utrpel vo svojej poslednej jazde základnej časti od domáceho Jána Daniela. A práve Ján Daniel, 62-ročný tréner SC Žarnovica spoločne s Jánom Mesiarikom pútali najviac pozornosť fanúšikov na štadióne. Pokým prvý menovaný začal úvodným víťazstvom, Ján Mesiarik sa musel skloniť pred Maďarom Lászlóm Meszárosom. Potom však Ján Daniel po slabom štarte došiel do cieľa tretí, no Ján Mesiarik si dokázal vybojovať svoje prvé víťazstvo po dlhých 22-rokoch, keď ustriehol dotierajúceho Imre Fogasa. V ďalších svojich jazdách základnej časti, nepoznal premožiteľa starší z našej dvojice. Dobre si počínal aj Ján Mesiarik, ktorý si k spomínanému víťazstvu pripísal ešte ďalšie dve.
Vo výbornom svetle sa ukázal, vlani strieborný v Majstrovstvách Rakúska, 59-ročný Anton Wannasek. Ten síce v prvej jazde podľahol Liebezeitovi, no potom nebyť poruchy v jeho motore v dvanástej jazde, nepoznal by v základnej časti premožiteľa. Štýlovo a zároveň dravo jazdil taktiež 59-ročný Maďar László Meszáros. Výjazdy pred hlavnou tribúnou prechádzal v štýle Armanda Castagnu, kedy nadšení diváci videli iba jeho motorku s natiahnutou nohou. V základnej časti pretekov si jeho skalp privlastnili iba Anton Wannasek a František Liebezeit. Doslova raketové štarty predvádzal ďalší Maďar v štartovnej listine, Imre Fogas. Takmer vždy vychádzal zo štartu na zadnom kolese, pričom raz mal namále, aby neskončil s povestnou sviečkou. Predbehnúť ho bolo mimoriadne ťažké, o čom by vedeli povedať obaja domáci borci Ján Daniel aj Ján Mesiarik, ktorým sa to však nakoniec podarilo.
Striedavo sa darilo jazdcom zo Zohora. Pokým lepší úvod predviedol Dušan Višváder, u Ľuboša Ďuricu to bolo naopak. Dušan Višváder, predvádzajúci typickú jazdu sedemdesiatych a prvej polovice osemdesiatych rokov minulého storočia, však netajil svoju spokojnosť. Naopak, Ľuboš Ďurica musel od začiatku hľadať na vypožičanom stroji od Višváderovcov to správne nastavenie, čo sa mu podarilo asi v polovici pretekov. No na finále to už nestačilo.
Počas prestávok v základnej časti sa na dráhu dostávali aj amatérski jazdci, ktorí pravidelne trénujú na žarnovickej dráhe. Okrem spomínaných Jozefa Rolinca, Petra Cvangu a Tomáša Kisa, ktorí zároveň aj zaskakovali ako náhradníci v pretekoch, sa na štart postavil aj Dominik Slezák zo Zohora. Ani v ich jazdách nechýbala dávka bojovnosti, pričom hlavne v prvej jazde došli do cieľa s minimálnymi odstupmi. Cez prestávky sa taktiež dvakrát divákom predviedol aj ďalší z domácich začiatočníkov, 14-ročný Adam Čarada, ktorý ukázal, že v ňom drieme veľký talent. Za sebou má len niekoľko tréningov, no na dráhe vyzerá na oveľa skúsenejšieho.
Po dvadsiatej jazde nastalo veľké počítanie a rozdelenie najúspešnejších jazdcov do dvoch finálových jázd. V prvej sa predstavili tí mladší, do 55 rokov. Zo štartu sa dopredu dostali František Liebezeit s Jánom Mesiarikom. Títo dvaja kamaráti z čias vojenskej služby v RH Praha, zvádzali súboj na ostrí noža. Výhodu mal český veterán, ktorý jazdil na lajne, pokým domáci Ján Mesiarik musel na vonkajšok. Do druhej zákruty vchádzal o niečo skôr František Liebezeit. Pri nájazde do nej došlo medzi oboma jazdcami k malému kontaktu, pričom Ján Mesiarik nezvládol svoj stroj a zastavili ho len nafukovačky. Na dráhu musela aj sanitka, ktorá domáceho veterána odviezla k depu. Tam po krátkom vyšetrení bol prepustený a dokonca mohol nastúpiť aj do opakovanej jazdy, nakoľko rozhodca usúdil, že išlo o neprehľadný pád.
Na štart sa zatiaľ postavili jazdci staršej kategórie nad 55 rokov. Táto jazda sľubovala vyrovnaný súboj, veď tu boli Ján Daniel, László Meszáros, Imre Fogas a Anton Wannasek, ktorí v základnej časti zvádzali medzi sebou poriadne súboje. Od štartu vyšiel dopredu o niečo rýchlejšie Meszáros, ktorý si ešte z výjazdu prvej zákruty musel poradiť s dotierajúcim Jánom Danielom. Ten sa ho snažil po celý čas atakovať, Meszáros vedomý si, že najlepšie to ide po lajne, nechával svojmu súperovi voľný len vonkajšok dráhy, na čo Ján Daniel nakoniec doplatil. V predposlednej zákrute sa totiž pokúsil o atak na svojho súpera, pričom však padol a nakoniec sa musel pozerať ako ho predbiehajú aj Anton Wannasek a Imre Fogas. Paradoxom je, že práve Lászlóvi Meszárosovi pri sobotňajšom tréningu štrajkoval motor, ktorý mu opraviť pomohol práve Ján Daniel. Nebyť jeho, László by odjazdil v nedeľu maximálne jednu, či dve jazdy. Ten na pomoc svojho súpera na dráhe a kamaráta v depe v opojení víťazstva samozrejme nezabudol a ďakoval mu aj z najvyššieho stupňa víťazov.
Poradie po základnej časti:
Por. |
Priezvisko |
Meno |
Štát |
Body |
Spolu body |
1. |
Liebezeit |
František |
Česká rep. |
3,3,3,3,2 |
14 |
2. |
Daniel |
Ján |
Slovensko |
3,1,3,3,3 |
13 |
3. |
Wannasek |
Anton |
Rakúsko |
2,3,2,3,3 |
13 |
4. |
Meszáros |
László |
Maďarsko |
3,2,3,2,3 |
13 |
5. |
Mesiarik |
Ján |
Slovensko |
2,3,3,3,1 |
12 |
6. |
Fogas |
Imre |
Maďarsko |
1,2,2,2,3 |
10 |
7. |
Barbetta |
Francesco |
Taliansko |
3,3,0,2,0 |
8 |
8. |
Soatin |
Silvano |
Taliansko |
1,1,2,1,2 |
7 |
9. |
Kehr |
Andreas |
Rakúsko |
1,2,1,2,0 |
6 |
10. |
Ďurica |
Ľuboš |
Slovensko |
0,0,2,1,2 |
5 |
11. |
Višváder |
Dušan |
Slovensko |
2,1,1,0,1 |
5 |
12. |
Furlan |
Giuseppe |
Taliansko |
0,2,0,1,1 |
4 |
13. |
Schreiner |
Toni |
Rakúsko |
1,1,1,0,1 |
4 |
14. |
Melotto |
Angelo |
Taliansko |
0,0,1,1,0 |
2 |
15. |
Dürneder |
Helmut |
Rakúsko |
0,0,0,0,0 |
0 |
Finále do 55 rokov:
1. Liebezeit František, 2. Mesiarik Ján, 3. Kehr Andreas, 4. Soatin Silvano
Finále nad 55 rokov:
1. Meszáros László, 2. Wannasek Anton, 3. Fogas Imre, 4. Daniel Ján (pád)
Zdroj: www.speedwayclub.sk